تاثیر نمایش خشونت تلویزیون بر کودکان
خشونت
خشونت مفهومی چند لایه و گسترده دارد و لذا می توان تعاریف
مفهومی و کاربردی متعددی برای آن ارائه کرد و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.
بی تردید کارشناسان و صاحب نظران حوزه روانشناسی و جامعه شناسی و ... هر یک از منظری
می توانند تعریف خاص خود را ارائه دهند و لذا ارائه تعریفی دقیق و جامع برای این واژه
مشکل است و مهمترین دلیلش هم باز می گردد به کاربردهای لغوی، ادبی، اجتماعی، روانشناسی
و ... آن.
در رسانه، خشونت شامل تمامی صحنه ها و تصاویر مونیتوری (صفحات
نمایش خانگی چون تلویزیون و حتی تبلت و گوشی همراه و سینمایی) و گفتاری و شنیداری در
متن داستان و روایتی است که در قالب رفتارهای پرخاشگرانه، تحمیل اراده نظری به دیگران،
پیشبرد هدف و قصدی معقول و نامعقول با توسل به زور، هر نوع گفتار و رفتار غیر متعارف
و آزار دهنده، حرکت قهر آمیز ناشی از اراده خاص و نیز اعمال نیروی فیزیکی به جسم یا
بدنی برای آزار و آسیب به فرد و یا افرادی تجلی می یابد و موجب تهییج هیجان، ترس و
اضطراب و ... در مخاطب می گردد. خشونت در دو قالب واقعی و ساختگی قابل تقسیم بندی است
که در رسانه و در فیلم و سریال ها و یا انیمیشن ها ما بیشتر با خشونت ساختگی و در برخی
مستندهای اجتماعی و در گزارش های خبری اشکالی از خشونت واقعی را شاهد هستیم.
این برنامه ها در ایجاد ترس و بیاعتمادی در کودکان نقش مهمی ایفا میکند.
همچنین، کودکان بعد از تماشای این برنامهها، نگراناند که قربانی یک جنایت خشونتآمیز
شوند. تحقیقات متعددی که در آمریکا و انگلستان در مورد تأثیر تلویزیون روی بچهها به
عمل آمده، حاکی از این مسئله است که تلویزیون، اضطرابهای کودکان در مورد آیندهشان
و بهطور کل، احساس عدم امنیتشان را افزایش میدهد و خیلی زود پیچیدگی شرایط اجتماعی
را بر آنها آشکار میسازد.
تلویزیون و خشونت
تلویزیون پدیده اى است عجیب که چندى است وارد زندگى انسان
ها شده و به گونه اى معجزه آسا تقریباً همه خانه ها را اشغال کرده است. امروزه تلویزیون
به یکی از ضروریات زندگی هر فرد تبدیل شده است اما تماشای آسیب های زیادی را بویژه
کودکان متوجه افراد می کند. اگر برنامه ای برای بچه ها نداشته باشیم بچه ها پای تلویزیون
روز را شب می کنند. تلویزیون جزئی از زندگی شده. آزادی بیش از اندازه در زمینه تلویزیون
دیدن، مشکلاتی را پدید می آورد. انگیزه کودکان از نشستن در پای تلویزیون با انگیزه
بزرگترها فرق دارد. بزرگترها غالباً برای سرگرمی به تماشای تلویزیون می پردازند، ولی
کودکان ضمن اینکه طالب سرگرمی هستند، غالباً برای فهمیدن دنیای اطراف به تلویزیون می نگرند.
رابطه تلویزیون و کودک و برخى از جنبه هاى تأثیرگذار تلویزیون
بر کودک مورد بررسى قرار گیرد و در پایان، اشاره اى کوتاه بر چشم انداز تلویزیون و
کودک داشته باشد.
موضوع خشونت تلویزیونی و تأثیر آن بر رفتار مخاطبان، یکی
از بحث انگیزترین موضوعهای اجتماعی پس از اختراع این رسانه است؛ چه، از آن زمان تاکنون
هزاران پژوهش درباره تأثیر و رابطه این رسانه بر مخاطبان انجام گرفته و نتایج گوناگونی
از آنها به دست آمده است. یکی از عوامل اصلی افزایش بروز خشونت ناشی از گسترش نمایش
خشونت درتلویزیون و فراوانی فیلمها، ویدئوها و مجموعههای حاوی صحنههای کشتار، زد
و خوردها و ماجراهای خونین و مرگبار است که میتواند به منزله الگویی برای بینندگان
باشد. از میان رسانههای گروهی، اغلب مطالعات و پژوهشها بر روی نقش برنامههای تلویزیون
همراه با خشونت در یادگیری رفتارهای پرخاشگرانه متمرکز شده است.در واقع، رسانه ها میتوانند
به صورتی پنهان قالب های خاص فرهنگی را در ذهن فرد ایجاد کنند. این قالب ها می تواند
نوعی اقتدار در شکل مردسالاری یا تسلط مرد بر زن و همچنین، روابط ناسالم با فرزندان
باشد.
هنگامی که در یک مجموعه تلویزیونی مرد بودن عامل سلطه بر سایر اعضا معرفی می شود
یا درخواست های بجای فرزندان نادیده گرفته می شود و همزمان، پاسخ زن یا فرزندان در
قالب پرخاشگری به نمایش درمیآید، خشونت خانوادگی ترویج شده است. پخش صحنههای خشن
در فیلمهای سینمایی رفتار خشن را در افراد برمی انگیزد؛ چرا که خشونت، تمایل به خشونت
را کاهش نمی دهد، بلکه خشونت موجد خشونت است و مشاهده خشونت در تلویزیون موجب افزایش
پرخاشگری در میان تماشاگران میگردد. استفاده از خشونت و اعمال خشونتآمیز در برنامههای
تلویزیونی به سرعت در حال گسترش است؛ چرا که خشونت در برنامهها به تجارتی پر سود برای
تولیدکنندگان فیلمها در آمده است.
نمایش بیحدّ و حصر خشونت در وسایل ارتباط جمعی،
بهویژه تلویزیون باعث شده است که خشونت از سطح بزرگسالی به دوره نوجوانی انتقال یابد
و نوجوانان بدون داشتن مهارتهای لازم شناختی، ذهنی و اجتماعی نتوانند تفاوتی را بین
واقعیت و خیال قائل شوند و مورد تهاجم انواع و اقسام رفتارهای خشونتآمیز قرار گیرند..
طبق تحقیقات انجامشده میتوان گفت 5/8 درصد از صحنههای فیلمها و مجموعههای تلویزیونیِ
به نمایش درآمده در تلویزیون ایران، محتوای خشونتآمیز دارند. همچنین، کودکان بیش
از 4 ساعت در روز از برنامههای تلویزیون استفاده میکنند، 60 درصد آنان در ساعت 9 تا
10 شب که غالباً زمان پخش فیلمها و مجموعههاست، به تماشای تلویزیون میپردازند و
21 درصد به موضوعهای مهیج و ترسناک و20 درصد به گونههای پلیسی و جنایی علاقه دارند
برخی از کارتونهای خشنی که امروزه محبوب کودکان است، عبارتاند از: اسکوبی دو، لاکپشتهای
نینجا، باب اسفنجی، مرد عنکبوتی، پاندای کونگ فو کار و عصر یخبندان.
معمولاً خشونت رسانهای، بهویژه به کودکان زیر هشت سال،
صدمات روحی و جسمی جبرانناپذیری وارد میکند؛ زیرا آنها نمیتوانند بهآسانی تفاوت
بین دنیای حقیقی و خیالی را درک کنند و این باور در آنان تقویت میشود که جهان، خشن
است و باید از آن ترسید. کودکانی که بیننده برنامههای خشن هستند، از دیگران انتظار
رفتار خشونتآمیز دارند و دنیا را مکانى خطرناک تصور میکنند.
تاثیر رفتاری
تلویزیون می تواند عامل مؤثری در رشد و تحول سیستمهای ارزشی،
و شکل دهنده رفتار باشد؛ ولی متأسفانه بسیاری از برنامه های تلویزیون مروّج خشونت هستند.
با تحقیق در مورد تأثیر برنامه های خشونت آمیز تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، معلوم
شده است که آنها:
- ترس از خشونت ندارند.
- به تدریج می پذیرند که خشونت راهی برای حل مشکل است.
- به تقلید خشونت می پردازند
- ناخودآگاه با شخصیت های خاصی چه قربانیان و چه قربانی کنندگان
همانند سازی می کنند. لازم به ذکر است که همانند سازی، ناآگاهانه و بسیار خطرناک است
ولی الگو برداری آگاهانه است.
تقریبا تمامی تحقیقات انجام گرفته در خارج و داخل کشور
بر تاثیر گذاری برنامه های خشونت آمیز صحه می گذارند؛ بویژه در مورد خشونت های ساختگی
بیش از 5000 مطالعه ی میدانی، تاثیر گذاری برنامه ها را قطعا به اثبات رسانده اند و
البته در جوامعی که صحنه های خشونت آمیز در جامعه رواج داشته و هر روز از سوی شهروندان
مواردی از آنها مشاهده می شود تاثیر چنین برنامه هایی بر مخاطبان رسانه بیشتر است.
در واقع برای کسانی که خود، پرخاشگر و دارای رفتارهای خشن و نامتعارف می باشند مشاهده
مضمامین خشن در برنامه های تلویزیونی و ... خود تقویت کننده است. به عبارت دیگر این
برنامه ها به این دسته از مخاطبان آموزه های بیشتری را ارائه می دهد تا در مواقع لازم
از آنها بهره بگیرند و به رفتار های پرخاشگرانه شان شتاب و قوت بخشند. در همین راستا
تحقیق "کانکزیک مایکل" نشان می دهد که رسانه و برنامه های ساختگی آن همچون
فیلم و سریال زمانی می تواند بیشتر بر مخاطب تاثیر گذار باشد که زمینه اجتماعی مناسبی
در جامعه برای پرخاشگری و اعمال خشونت از سوی مخاطب فراهم باشد
استفاده از راههای پیشنهادشده ذیل، کودکان خود را از خشونت
افراطی موجود در برنامههای تلویزیونی محافظت کنید:
- به برنامه هایی که
کودکان می بینند توجه کنید و بعضی از آنها را همراه کودک خود ببینید. چنانچه کودک خود
را به هنگام تماشای برنامه های خاص تلویزیونی همراهی کنید، می توانید سؤالهای او را
بهتر برایش توضیح دهید و جلوی کج فهمی او را بگیرید.
- هنگامی که برنامههای
خشونتآمیز پخش میشود، بهتر است یا کانال را عوض کنید یا تلویزیون را خاموش نمایید
و توضیح دهید که مشکل آن برنامه چیست. به گونهای با منطقِ درخورِ فهم کودک، آسیب و
ضرر موجود در آن برنامه را توضیح دهید که میل کودک یا اصرار او برای تماشای این گونه
برنامهها، کاهش یابد.
- زمان تماشای برنامه
های تلویزیونی را محدود کنید. توجه داشته باشید که تلویزیون را نباید دراتاق خواب بچه
ها قرار دهید. با این عمل خود باعث می شوید که کودک با اثرات منفی برنامه های خشونت
آمیز تلویزیونی، به خواب نرود ؛ همچنین نظم ساعت خواب و بیداری او مختل نمی شود.
- کودکان را تشویق نمایید
که از میان انواع برنامههاى تلویزیونى، دست به انتخاب بزنند؛ آنها را علاوه بر برنامههاى
کودکان، با اخبار، ویژهبرنامههاى علمى، فیلمهاى کلاسیک و برخى مسائل و رویدادهای
روز آشنا کنید.
- در حضور بچهها، صحنههای
خشونتآمیز را تأیید نکنید و بگویید بدترین شیوه برای حلّ یک مشکل، روش توأم با خشونت
است.
سواد رسانه ای والدین، اولیای تربیتی و خودِ کاربران در
بهره مندی و استفاده مناسب و کم ضرر از رسانه ها بشدت ضروری است. ما معتقدیم که تا
سن 3 سالگی و با هدف رشد عاطفی و شناختی کودکان باید آنان را از هر رسانه ای بویژه
تصویری دور کرد و در سنین 3 تا 11 سالگی هم باید یک والد و یا فرد مسوولی در مدت تماشای
تلویزیون توسط کودکان، جدا ازمحتوای آن باید کم شود چون کودکان را از پرداختن به فعالیت
های مفید دیگر از قبیل مطالعه، بازی با دوستان و رشد و پرورش علائق خود باز می دارد
و مشاهد کارتون و فیلم و سریال های کودکانه بویژه خشونت بار برای ارائه توضیحات لازم
در کنار کودکان خود قرار گیرند تا عندالزوم درزمان مواجه با صحنه های محیر العقول و
سوال برانگیز و هولناک ضمن امنیت بخشیدن، اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دهند.
اگر والدین در امر محدود کردن کودکان خود مشکل دارند یا نگرانی هایی در باب چگونگی
رفتار خود در مقابل واکنش های کودک نسبت به برنامه های تلویزیونی دارند، می بایست با
یک روان شناس کودک و نوجوان مشاوره کنند و از رهنمودها و تجارب او برخوردار شوند.