بازی Final Fantasy

در جریان رویداد شهریور ماه پلی استیشن 5 بازی Final Fantasy XVI معرفی شد و در این مقاله به بررسی تریلر معرفی این بازی خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.
Final Fantasy XV را می‌توان یکی از پر فراز و نشیب‌ترین بازی‌های ویدویی دانست. محصولی که با تمام نقاط قوت و جذابیت خود، نقطه ضعف‌های مختلفی در داستان خود داشت و متاسفانه تیم سازنده نتوانسته بود آنطور که باید و شاید از ایده داستانی تتسویا نومورا استفاده کند. درنهایت کاربران بسیار سر سخت و متعهد به Versus 13، به هیچ‌وجه دل خوشی از این بازی نداشتند. ازاین‌رو زمانی‌که شایعات حول Final Fantasy XVI شکل گرفت، این دسته از کاربران امیدوار بودند که یکی از کارگردان‌ها یا اشخاص مطرح فاینال فانتزی‌های موفق، این پروژه را به‌دست بگیرد.

بازی Final Fantasy

مدتی بعد بود که شایعات جدیدی به گوش رسید از اینکه نائوکی یوشیدا، کارگردان Final Fantasy XIV، وظیفه توسعه بازی Final Fantasy XVI را برعهده خواهد داشت. این در حالی است که وی در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرده که اخبار منتشر شده، شایعه هستند. با تمام این تفاسیر، اکثر کاربرها امید داشتند که در جریان رویداد پلی استیشن 5 در شهریور ماه، فاینال فانتزی 16 معرفی شود. به‌عبارتی دیگر وقت آن رسیده بود که نسخه جدید این مجموعه را مشاهده کنیم.

در بامداد ۲۷ شهریور ماه بود که بازی Final Fantasy 16 با انتشار یک تریلر چهار دقیقه‌ای معرفی شد؛ تریلری که در بخش‌هایی از آن شاهد گیم‌پلی، دشمنان و همچنین میان‌پرده‌های داستانی بودیم. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به تریلر معرفی فاینال فانتزی 16 داشته باشیم. کارگردانی Final Fantasy 16، برعهده هیروشی تاکای است. وی در گذشته روی بازی Final Fantasy XIV،‌ Legend of Mana و همچنین The Last Remnant هم کار کرده است، اما شهرت و محبوبیت هیروشی تاکای به‌خاطر کار روی مجموعه Romancing SaGa است.
ازطرفی، Final Fantasy XVI توسط دیویژن سوم اسکوئر انیکس (Square Enix) توسعه داده می‌شود که وظیفه ساخت و توسعه بسته‌های الحاقی Final Fantasy 14 را برعهده دارند. ازاین‌رو، نائوکی یوشیدا وظیفه تهیه کنندگی نسخه شانزدهم را برعهده دارد و احتمال می‌رود بخشی از اعضای تیم او برای نسخه چهاردهم در این نسخه حضور داشته باشند. بااین‌حال، جذاب‌ترین مورد در مورد تیم توسعه Final Fantasy XVI به ریوتا سوزوکی مربوط می‌شود که طراح سیستم مبارزاتی این نسخه است؛ شخصی که طراح سیستم مبارزاتی Devil May Cry V در کپکام بوده است.

بازی Final Fantasy

ازاین‌رو با رسیدن به بخش‌های مربوط‌به گیم‌پلی، در مورد تاثیرات دویل می کرای 5 و استفاده از آن در فاینال فانتزی 16 بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تریلر معرفی بازی Final Fantasy 16 با یک سکانس جنگ و نمایش چشم‌های قهرمان داستان نشان داده می‌شود؛ جایی‌که فرمانده گروه مزدوران از آن‌ها می‌خواهد که دامیننت شیوا را دستگیر کنند. به‌عبارتی در نسخه شانزدهم، خدایان مجموعه فاینال فانتزی از جمله شیوا، ایفریت، تایتان و ققنوس با نام آیکان (Eikon) شناخته می‌شوند. درادامه هر فرد تنها قادر به استفاده از یکی از خدایان است و این دسته از اشخاص که توانایی احضار آیکان‌ها را دارند، دامیننت (Dominant) گفته می‌شود. باتوجه‌به صحبت‌ها، ظاهرا دامیننت شیوا تنها دامیننت موجود در جنگ است، اما ناگهان تایتان را می‌بینیم که همه را غافل‌گیر می‌کند.
 
در ادامه، جدا از نمایش صحنه‌‌هایی از جنگ میان دو سرزمین احتمالا به سرزمین‌های Twin Kingdoms و امپراطوری Zambrek مربوط می‌شود، یک بار دیگر قهرمان داستان را می‌بینیم که به خالکوبی روی صورت خود دست می‌زند. به‌نظر می‌رسد شاهد گروهی مزدور هستیم که برای دستگیری دامیننت شیوا استخدام شده‌اند.
پس از مشاهده تصویر جنگ و نبرد میان شیوا و تایتان، به داخل یک کاخ بر می‌گردیم؛ جایی‌که تصویر جاشوآ، فرزند دوک، نشان داده می‌شود. جهان بازی از یک بیماری به نام بِلایت رنج می‌برد و در تریلر معرفی هم شاهد مادر جاشوآ هستیم که دست خود را جلوی صورتش گرفته تا به‌نوعی مراقبت‌های لازم در قبال بیماری بلایت را انجام داده باشد.
همچنین در این بخش از تریلر، دخترکی مو سفید را مشاهده می‌کنیم که کنار جاشوآ و قهرمان داستان قرار دارد. یکی از تئوری‌های بازی، به این مورد اشاره دارد که دخترک مو سفید، دامیننت شیوا است. نوع رنگ آبی به کار گرفته شده در لباس او و همچنین رنگ آبی به کار گرفته شده در شیوا، یکی است و ازطرفی اگر به لباس جاشوآ هم دقت کنیم، می‌بینیم که ظاهر او نماینده ققنوس است و ازاین‌رو دخترک مو سفید هم می‌تواند نماینده شیوا باشد.
 
سپس تریلر بازی بخش‌هایی از گیم‌پلی و میان‌پرده‌های داستانی را نشان می‌دهد. در صحنه‌های ابتدایی نبرد، شخصیت اصلی در حال مبارزه با هیولاهایی در یک محیط باطلاق شکل است و اسکوئر انیکس به‌سراغ نبردهای کاملا مدرن رفته است؛ جایی‌که به‌نظر می‌رسد دیگر خبری از استفاده از منوهای مختلف برای استفاده از‌ آیتم و موارد دیگر نباشد. البته انتظار می‌رود یک شورتکات هم در راستای فعال کردن مجیک‌ها و ضربات مختلف درنظر گرفته شده باشد.
 
در بخشی از صحنه‌های نبرد، شخصیت اصلی در حال نبرد با ملبورو، یکی از هیولاهای همیشگی و چالش‌برانگیز مجموعه فاینال فانتزی است و در طول نبرد، مدام از ضربات شمشیر و جادوی آتش استفاده می‌کند. در این سکانس‌های ابتدایی مبارزه، جدا از اینکه احتمالا مخاطبان یاد Devil May Cry افتاده‌اند، شاهد حال و هوای The Witcher 3 هم هستیم.
همچنین یک زن مرموز در حال گفت‌وگو با پدر جاشوآ است که در مورد فایده کریستال مادر (کریستال اصلی جهان بازی که حکم یک نگهبان را دارد) صحبت می‌کند. پدر جاشوآ بر این عقیده است که اگر کریستال مادر وجود نداشته باشد و از بین برود، نمی‌توانند از سرزمین خود دربرابر همه‌گیری بیماری‌ بلایت محافظت کنند.
بازی Final Fantasy
موردی که مبارزات Devil May Cry V را جذاب کرده، استفاده از سیستم کومبو زنی مختلف و ترکیب آن با سایر شیوه‌های مبارزه‌ای است که این مورد را برای دانته به‌خوبی مشاهده می‌کنیم. ریوتا سوزوکی در فاینال فانتزی 16 از این مورد استفاده کرده تا سیستم مبارزاتی آشنا و در عین حال کاملا جدید را خلق کند. سیستمی که شاید در ظاهر حال و هوای Devil May Cry را القا کند، اما نوآوری‌های خود را هم دارد.
در صحنه نبرد با شوالیه و پس از آن، قهرمان داستان از جادوهای مختلفی استفاده می‌کند، جادوهایی که بعضی از آن‌ها وابسته به آیکان‌های بازی هستند. ازاین‌رو انتظار می‌رود بازیکن در طول تجربه خود بتواند کومبوهای متفاوتی را به‌واسطه‌ی مهارت‌ها و جادوهای خود اعمال و میان آن‌ها سوییچ کند. همچنین جاخالی دادن یا به اصطلاح Dodge کردن ضربات یکی دیگر از ویژگی‌های شما در حین انجام مبارزات است و شباهت‌هایی به ساختار تلپورت کردن نسخه پانزدهم دارد.
جالب‌ترین بخش تریلر معرفی بازی Final Fantasy XVI، نیمه دوم آن و جایی است که پدر جاشوآ در حال نبرد با یک کاراکتر است که به کشتن شدن او جلوی چشمان جاشوآ ختم می‌شود. نمایشی کاملا واضح از خشونتی که تابه‌امروز در هیچ یک از نسخه‌های فاینال فانتزی شاهد آن نبوده‌ایم.
 
درست پس از این سکانس و بخش دیگری از نبردهای بازی که مربوط‌به شخصیت اصلی داستان می‌شود، جاشوآ را در بیرون کاخ و در حالی می‌بینیم که کنترل خود را از داده است و ناگهان آیکان داخل بدن او احضار می‌شود. جاشوآ در اصل یک دامیننت است که قدرت ققنوس را در اختیار دارد. ققنوس یکی از خدایان عنصر آتش به حساب می‌آید و اصلی‌ترین نکته داستانی، پس از نمایش ققنوس و شکل گیری یک محیط آتشین درکنار جاشوآ به‌نمایش گذاشته می‌شود؛ جایی‌که شاهد یک کاراکتر مرموز و به‌ظاهر غیرانسان هستیم که به ایفریت تبدیل می‌شود.
 ایفریت هم یکی از خدایان یا آیکان‌های عنصر آتش به حساب می‌آید و باتوجه‌به صحبت‌های فرمانده دوک (شخص مو طلایی)، تابه‌حال در این سرزمین دامیننت‌هایی وجود نداشته‌اند که از یک عنصر مشابه استفاده کنند. ازاین‌رو دیدن ایفریت باعث تعجب همه می‌شود.
در سکانس‌های پایانی هم به این مورد اشاره می‌شود که کریستال و اهمیت آن‌، به اندازه کافی تاریخ را شکل داده است. ازاین‌رو می‌توان احتمال داد داستان این نسخه، درکنار اشاره‌هایی به اهمیت کریستال مادر و سایر کریستال‌ها، بیشتر برپایه آیکان‌ها و دامیننت‌ها روایت شود. موردی‌که ازطریق آن شاهد نبرد آیکان‌ها با یکدیگر خواهیم بود و در تریلر هم به‌صورت مستقیم به نبرد تایتان و شیوا و همچنین ققنوس و ایفریت اشاره می‌شود. در انتها هم ایفریت را می‌بینیم که ظاهرا ققنوس را شکست داده و احتمالا جاشوآ نیز در این سکانس کشته می‌شود.
 
موردی که دراین‌میان هنوز به‌طور دقیق به آن اشاره‌ای نشده و احتمالا در آبان ماه یا اواخر مهر ماه اطلاعات جدیدی از آن منتشر می‌شود، مربوط‌به قهرمان داستان است. در طول تریلر ما دو کاراکتر را می‌بینیم که از نظر مبارزه‌ای، شیوه‌ی یکسانی دارند، اما از نظر سن و سال متفاوت هستند.
حال دو تئوری وجود دارد، اولین مورد این است که شاهد یک شیفت زمانی از مرگ جاشوآ به چند سال بعد هستیم، جایی که قهرمان داستان بزرگ‌تر از قبل شده و باتوجه‌به هدفی که دارد (کشتن شخصی که هیچ اطلاعاتی از آن نمی‌دانیم) داستان بازی را پیش خواهد برد. به‌عبارتی پس از اینکه جاشوآ کشته می‌شود، او از گارد سلطنتی خارج و به گروهی مزدور می‌پیوندد تا بتواند حقایق کریستال‌ها را متوجه شود و ازطرفی قاتل جاشوآ را هم پیدا کند. دومین تئوری هم این است که بازی دارای دو شخصیت اصلی و قابل بازی است که هرکدام به نحوی داستان را پیش می‌برند و سرنوشت آن‌ها را به هم متصل می‌کند.

بازی Final Fantasy

دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به رابطه‌ی نزدیک قهرمان نوجوان به جاشوآ داشته باشیم. احتمال می‌رود این دو شخص باتوجه‌به سطح طبقاتی خود رابطه‌ی دوستی نزدیکی با هم دارند یا اینکه، شاید قهرمان داستان هم بدون اینکه خودش بداند، جزوی از خانواده سلطنتی است. با درنظر گرفتن اینکه نویسنده فاینال فانتزی 16 با Final Fantasy Tactics یکی است (یاسومی ماتسونو)، وجود یک شیفت زمانی مورد قابل قبول‌تری است، زیرا وی در آن بازی هم این کار را انجام داده بود.

ویژگی جالب دیگری که در تریلر بازی به‌وضوح شاهد آن هستیم، خشونت بیشتر و نمایش «خون» نسبت‌به سایر فاینال فانتزی‌های عرضه شده تابه‌امروز است. اسکوئر انیکس قدم بزرگ و متفاوتی برداشته است و تاحدی جوابگو است. درجه سنی بالاتر و بزرگسال باعث می‌شود تا کاربران بیشتری سمت این بازی جذب شوند، زیرا بازی از نظر بصری ظاهر واقع‌گرایانه‌تری دارد.
ازطرفی امکان دارد اسکوئر انیکس به‌خوبی نتواند این خشونت را به‌نمایش بگذارد. بااین‌حال گرافیک نمایش‌ داده شده، خروجی نهایی نیست و تیم سازنده اعلام کرده که به مرور زمان پیشرفت‌ خواهد کرد. همچنین نائوکی یوشیدا اعلام کرده که آن‌ها از عمد تریلر معرفی بازی را به‌صورت In-Game ضبط کرده‌اند تا کاربران بدانند که عرضه Final Fantasy 16 زیاد از حد طول نخواهد کشید؛ موردی‌که اگر با یک نمایش CGI انجام می‌شد، احتمالا خشم و عصبانیت هواداران را به‌دنبال داشت.
نسخه شانزدهم به خاطر ساختار داستانی خود تاکید بسیاری بر المان آتش دارد و در بخش‌های مختلف داستان نظیر صحنه آغازین تریلر، به این مورد اشاره می‌شود.
ازطرفی انتخاب حال و هوای قرون وسطی و ارائه یک داستان منحصربه‌فرد با ساختار فاینال فانتزی، مورد هیجان‌انگیز دیگر است و شاهد وفادار بودن این نسخه به نسخه‌های قدیمی‌تر هستیم. آن هم زمانی‌که می‌دانیم پارت بعدی ریمیک بازی Final Fantasy VII هم در دست توسعه قرار دارد. ازاین‌رو اسکوئر انیکس هم‌اکنون دو فاینال فانتزی با دو ظاهر متفاوت را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. پارت دوم بازسازی فاینال فانتزی 7 با ظاهری استیم پانکی و فاینال فانتزی 16 با ظاهر قرون وسطی‌ که همانند دو روی یک سکه عمل می‌کنند. دراین‌میان اشاره کنم که نسخه شانزدهم به خاطر ساختار داستانی خود تاکید بسیاری بر المان آتش دارد و در بخش‌های مختلف داستان نظیر صحنه آغازین تریلر، این مورد اشاره می‌شود. حتی لوگو این نسخه هم دو آیکان برپایه عنصر آتش را به‌تصویر می‌کشد.
 
عجیب‌ترین مورد در مورد تریلر رونمایی از بازی Final Fantasy 16، این است که تریلر نسخه ژاپنی، دارای دیالوگ‌هایی تقریبا متفاوت نسبت‌به تریلر زبان انگلیسی است. در نسخه ژاپنی تریلر و صحبت مزدورها در کمپ خود، به این مورد اشاره می‌شود که آن‌ها وظیفه به قتل رساندن دامیننت شیوا را برعهده دارند. همچنین در ادامه فرمانده گروه می‌گوید تا زمانی‌که آن‌ها خالکوبی مورد نظر را روی صورت خود دارند، قادر به اعمال تغییرات روی دستورها نیستند و باید مطابق آن‌ها عمل کنند؛ جایی‌که قهرمان داستان به‌صورت خود دست می‌زند.
این در حالی است که در نسخه انگلیسی، فرمانده در جواب به یکی از مزدورها می‌گوید که «ما سؤال نمی‌پرسیم و فقط دستورها را دنبال می‌کنیم و انجام می‌دهیم.» همچنین در قسمت پایانی تریلر و مرگ دوک، به‌صورت دقیق اعلام می‌شود که ققنوس، همان جاشوآ است و به دامیننت بودن این کاراکتر تاکید می‌کند. در انتهای تریلر و زمانی‌که ایفریت درحال نابودی ققنوس است، در تریلر انگلیسی مشاهده می‌کنیم که فرمانده مو طلایی جاشوآ را صدا می‌زند و از ایفریت می‌خواهد که این نبرد را رها کند. این در حالی است که تریلر ژاپنی، به این مورد اشاره می‌کند که فرمانده مو طلایی، به‌جای صدا زدن اسم جاشوآ می‌گوید «او برادر کوچک‌تر من است.»
در دوره قرون وسطی طبیعی است که یک خانواده سلطنتی، تعدادی از اعضای خانواده در نقش فرمانده و سایر پست‌های مهم دربار ظاهر شوند. ازطرفی فرمانده مو طلایی به خوبی می‌داند که جاشوآ یک احضار کننده ققنوس و عنصر آتش است. ازاین‌رو با دیدن ایفریت حسابی تعجب می‌کند. بااین‌حال داستان بازی در هر مسیری که قرار بگیرد، بیانگر خوب و بد است و این مورد توسط ققنوس و ایفریت در لوگوی بازی، به‌خوبی نشان داده شده است.
با این تفاسیر باید منتظر بمانیم و ببینیم که اسکوئر اینکس در انتهای ماه اکتبر و در ادامه سال ۲۰۲۱، چه اطلاعات تکمیلی را از Final Fantasy XVI منتشر می‌کند. این نسخه به مدت چهار سال است که در دست توسعه قرار دارد و انتظار می‌رود تا انتهای سال ۲۰۲۲، در اختیار کاربران قرار بگیرد.